måndag 12 december 2016

En av årets bästa böcker!

Ja, jag måste erkänna att jag bara hunnit läsa 56 sidor i boken Trädens hemliga liv av Peter Wohlleben, men jag utnämner den ändå till en av de böcker som förändrat mitt sätt att se på världen.

Och nu är vi inte inne på andlighet och flum, trots att en del säkert ifrågasätter skogsvaktare Peters sätt att se på sin omgivning, utan det här är en bok där författaren sakligt och intressant berättar dels om forskning kring skog och träd och dels beskriver sin långvariga relation till sin arbetsplats -skogen

Det jag hittills -på mina 56 sidor- har lärt mig är att träd kan kommunicera. Detta sker dels genom hörbara knäppningar i deras rötter, utsöndrande av doftämnen, med för oss icke hörbara (men mätbara) skrik när de lider av torka och via deras egna underjordiska nätverk som upprätthålls av svampmycel. Jag har även lärt mig att träd kan känna smak. Alla insekter har en egen smak på sin saliv och genom forskning har man märkt att träd vid vissa angrepp utsöndrar gift till sina blad, medan andra insektangrepp går dem helt obemärkta förbi.

Jag har lärt mig hur man på trädens grenar kan se vilka träd som "hör ihop" och under jorden har flätat ihop sina rötter med varandra. Och jag har lärt mig att planterade träd på så vis "är förstörda" att de aldrig kan fläta in sina rötter med andra individer. De är och förblir ensamvargar.

Åh, vad jag ser fram emot resten av boken! På baksidan av boken står det 'Peter Wohlleben har gett tillbaka skogen dess själ' och det är verkligen sant! Mina ögon är öppna på ett helt nytt sätt när jag ser ett träd och jag har verkligen fått en större vördnad för skogen. Jag vet faktiskt inte hur vi skall klara av att hugga en julgran ...

Så vill ni ha en upplevelse ... läs boken!

4 kommentarer:


  1. Jag har sett berättelser som görs av många människor på Sir. Giovanni, som jag kontaktade honom för ett lån på 420.000,00 Kr att betala mina skulder och mitt projekt. Det är med Sir. Muscolino Giovanni, att livet mitt leende igen är en man av enkel och sympatisk hjärta. Här är e-post: muscolinogiovanni61@gmail.com

    SvaraRadera
  2. så intressant :) måste läsas

    SvaraRadera
  3. Så otroligt spännande! Köpte den till min man i julklapp.

    SvaraRadera
  4. Brådskande lån av semesterpengar
    E-post: caravellamariepierre@gmail.com
    Hej, individ i hela Europa och i hela världen (Frankrike, Belgien, Schweiz, Rumänien, Italien, Spanien, Kanada, Portugal, Luxemburg, Guyana, Reunion, Mayotte, Guadeloupe, Martinique, Franska Polynesien, Nya Kaledonien ...), I ställa till ditt förfogande ett lån från 3 000 till 500 000 € med mycket enkla villkor till en ränta på 2%. Jag gör också investeringar och lån mellan individer av alla slag. Jag erbjuder kort, medellång och lång sikt. Vad mer
    information, vänligen kontakta mig direkt på min e-postadress: caravellamariepierre@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.