måndag 5 december 2016

Färga håret med bär och rotfrukter.

Mina stackars döttrar har aldrig fått färga sitt hår. Orsaken är att jag inte vill att deras kroppar via håret skall dra i sig en mängd giftiga ämnen. Det har egentligen aldrig varit ett problem, eftersom de förstått orsaken till förbudet och jag har själv verkligen föregått med gott exempel.

Till min glädje har yngsta dottern börjat söka och experimentera med alternativ till affärens hårfärg. Sådant vill jag verkligen uppmuntra!

Förra veckan hjälpte jag henne att kleta mosade blåbär i håret och det gav slingor i en mörk lila nyans som syntes helt bra och höll i sig rätt länge. Igår smet hon in i badrummet med en burk konserverade rödbetor som hon tydligen använde spadet av (vad gjorde hon med resten av innehållet undrar jag nu ?). Det gav en jättefin röd färg som jag var tvungen att fotografera och dela med mig av.

Jag funderar faktiskt på att låta henne göra en ekofärgning till julklapp, men samtidigt vill man ju inte förslöa henne och ta bort hennes experimentlusta. Är det någon läsare som har fler exempel på saker man kan färga sitt hår med? Citron är ju till exempel ett knep för ljusare hår som man ofta hört om.

11 kommentarer:

  1. I äldre skönlitteratur har jag läst att äldre damer regelbundet har använt kastanjvatten för att dölja grått hår. Men eftersom det inte har varit faktaböcker så har det inte funnits mer info än så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att kolla vad kastanjevatten är. Det kan tydligen användas som brun-utan-sol, så säkert funkar det i håret då också.

      Radera
  2. Men vad kul och vilka häftiga ideer hon får! Citron bleker men sliter också frukansvärt på håret (been there done that).. hörde kamomill nånstans men osäker på om det var för färgning eller vårdande? Blir lite nyfiken på om man kan färga håret med kryddor typ gurkmeja som är så knallgult men det kanske slutar med att man luktar gurkmeja i flera veckor? Haha. Du kan ju alltid ge bort en ekofärgning nästa jul eller på en födelsedag om hon tröttnat på att experimentera då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gurkmeja skulle jag aldrig våga prova av den anledningen att allt som kommer i kontakt med det blir gulgult. Vågar inte tänka på hur vårt badrum skulle se ut :)

      Radera
  3. Henna kanske kunde vara något? Finns att köpa som "kaka" på Lush, eller i pulverform på Life! Jag har experimenterat med färg i många år, men gick över till henna så fort jag fick nys om det! Billigare, naturligare färg, känns skönare för hårbotten osv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Henna känner man ju till, men hur är den färgen i jämförelse med hennatatueringarna. De lär ju inte vara så bra

      Radera
  4. Jag har sett berättelser som görs av många människor på Sir. Giovanni, som jag kontaktade honom för ett lån på 420.000,00 Kr att betala mina skulder och mitt projekt. Det är med Sir. Muscolino Giovanni, att livet mitt leende igen är en man av enkel och sympatisk hjärta. Här är e-post: muscolinogiovanni61@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Hälsningar från en bloggläsare! Själv har jag aldrig färgat håret, men jag kom att tänka på dig och detta blogginlägg när jag råkade se den här sidan: http://www.healthyfoodhouse.com/dye-hair-naturally-recipes-will-make-hair-perfect/ Ha det så bra och hoppas att du fortsätter med ditt skrivande, det är alltid lika inspirerande att få följa med er vardag!

    SvaraRadera
  6. Henna!
    Det brukar finnas billigt i orientaliska affärer. Henna ska vara 100% gröna pulvriserade blad från hennabusken, inget annat. Det är helt ofarligt och har använts sen urminnes. Hennatattueringar innehåller annat också, och det är "annat" som kan vara farligt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.