torsdag 20 april 2017

Medveten ekonomi 1

En del har frågat hur det kom sig att jag började undervisa i ekonomi i högstadiet. Ekonomi är i och för sig inte så konstigt. Jag har faktiskt en doktorshatt i skåpet. Eller nej, det har jag inte. Jag vägrade sätta pengarna på en hatt som man bara får ha på sig ett fåtal gånger i livet (resten av gångerna skall man gå och ha den i handen). Istället skänkte jag pengarna till välgörande ändamål och struntade i promoveringen. Men en doktorstitel har jag hur som helst ...

Jag är faktiskt rätt duktig på det här med ekonomi och entreprenörskap och på det viset är det rätt naturligt. Att det sedan blev på högstadiet var mer en slump (om slumpen existerar). De hörde av sig eftersom de behövde en vikarie och på den vägen är det.

Kan du hjärntvätta eleverna? var det någon som frågade. Nu är det kanske inte det ordet jag själv skulle använda, men visst tror jag att allt vi gör har betydelse -i smått och stort. Jag tror mer på att skapa medvetenhet i världen. För att kunna vara medveten behöver man erbjudas flera olika perspektiv och tankesätt för att på så vis själv kunna välja vilka tankar man vill skall styra det egna handlandet.

Att förklara hur en ekonomi fungerar kan till exempelvis göras genom att sätta till ett antal faktorer och förklara att ekonomin mår bra när det finns pilar i vardera riktningen mellan dessa faktorer. Staten är en del av ekonomin, medan människor är en annan del av ekonomin. Företag är naturligtvis en tredje faktor i ekonomin. Värdet i ekonomin mäts av de flesta i pengar. Staten får skatt av företagen medan staten ger verksamhetsförutsättningar till företagen. Staten får skatt av människorna medan de erbjuder vägar, skolor och sjukvård. Företag får pengar av konsumenterna, medan konsumenterna får produkter eller tjänster av företagen. Arbetstagarna ger arbetskraft till företagen medan  företagen ger lön till arbetarna. Banken får pengar av människorna och ger ränta, banken lånar ut pengar och får ränta. Och så vidare ... alltid pilar i bägge riktningarna. Då fungerar villkoren något så när. Släng in lite monopol och barnarbete på det och det blir en rätt heltäckande bild.

Men det finns en faktor i ekonomin som endast har pilar åt ett håll. Ekonomin får råmaterial och resurser från naturen, men vad ger ekonomin tillbaka?  En film på det och det alternativa synsättet till vinstmaximering och tillväxtprognoser har förhoppningsvis börjat gro ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.