söndag 7 maj 2017

Helgnöjet nummer ett ...

 Varje fredag på våren, när andra kanske köper en vinflaska eller står och väljer mellan lösgodiset och chokladplattorna, unnar jag mig något annat. De senaste veckorna har jag varje fredag köpt en påse jord och så tillbringar jag helgen med att någon timme nu och då gå ut i glasverandan och plantera om mina plantor. Det är lyx det!


När du köper jord kan du tänka på att det även finns ekologisk jord att välja. Om det är så stor skillnad vet jag sist och slutligen inte. Kanske det bara är en marknadsföringsgrej. Men eftersom jag 1) tycker jorden är bra, 2) inte tycker den är så mycket dyrare och 3) alltid tycker om eko så är Biolan ekojord det som jag oftast sätter slantarna på. De billigaste jordsorterna innehåller ofta mycket torv och det gör att jorden torkar ut väldigt snabbt.



Mina plantor har växt rätt långsamt, eftersom det varit så kallt. Nu börjar däremot både solen och värmen hitta in i glasverandan och det är ett enda kaos av grönska. Nu händer det grejer! Flera tomatplantor visar tydliga knoppar, paprikorna har blommat länge och det har till och med börjat synas småpaprikor.  Jag tror resten av familjen i smyg suckar över vårt forna matbord. Ännu har ingen vårmiddag avnjutits här. Men de ser väl min lycka, biter i sin tunga och kväver sina suckar.

4 kommentarer:

  1. Har inte varit runt på nå ställen än i vår, så var köper du den jorden? Så kan man köra direkt dit :) Och paprikorna och chili, plockar du bort skotten på dem? Gjorde det ifjol, men då kom det mer frukt på vissa men inget på andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar lägga en säck med jord i bagageluckan när jag åker förbi Prisma : ) Ja, jag betalar ju nog också

      En av mina biblar "Runåbergs fröer" skriver så här:
      Låt paprikan få utveckla 3-4 grenar, så jag brukar köra på det. Chili har jag inte så stor erfarenhet av, men de funkar väl lite på samma sätt?

      Radera
  2. Redo för alla, särskilt mellan 2017
    E-post: valeria.gontareva1@gmail.com
    Whatsapp: +2 2965-98 139 3
    För det nya året kan vi erbjuda utestående lån med en ränta på 2% per år. Lån som sträcker sig från 5000 Euro till 500.000 Euro på högst 5 år till 20 år beroende på montant.Pour mer information kontakta: valeria.gontareva1@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Förslag på lån och investeringar

    E-post: caravellamariepierre@gmail.com

    Jag är en person som erbjuder internationella lån. Med ett kapital som kommer att användas för att bevilja lån mellan individer på kort och lång sikt som sträcker sig från 2 000 till 500 000 euro till alla seriösa människor som är i verkligt behov är räntan 2% per år. ger finansiella lån, bostadslån, investeringslån, billån, personliga lån. Jag är tillgänglig för att tillfredsställa mina kunder inom en högsta period av tre dagar efter mottagandet av din begäran.
    Inte seriös person att avstå
    E-post: caravellamariepierre@gmail.comxc²

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.